Το να μπορέσουν οι μαθητές με δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να αποδείξουν τις γνώσεις τους, είναι ένας άθλος. Μια πρόκληση γιατί οι εξετάσεις απαιτούν προφορική μνήμη εργασίας, εντοπισμό κατάλληλων λέξεων, εκτελεστικές λειτουργίες, γραφή και γενικότερα δεξιότητες οι οποίες τους δυσκολεύουν.

Σε πολλών μορφών εξετάσεων, πίσω από την επιλογή των απαντήσεων υπάρχει πάντα μια πρόθεση και μια λογική. Πολλές φορές όμως, υπάρχουν και σκόπιμα λάθη-παγίδες στα οποία μπορεί να πέσει εύκολα ο εξεταζόμενος. Τις περισσότερες φορές το εξεταστικό σύστημα δεν προσαρμόζεται στις ανάγκες των μαθητών (όπως θα έπρεπε). Οπότε οι μαθητές ή προσαρμόζονται ή αποτυγχάνουν.

Παράδειγμα από ένα γραπτό μαθητή 3ης δημοτικού. Η δασκάλα σημείωσε λάθος την απάντηση στην ερώτηση 5Χ3 (που έπρεπε να γίνει με επαναλαμβανόμενη πρόσθεση). Ο μαθητής είχε γράψει 5Χ3=5+5+5 ενώ έπρεπε να γράψει 3 + 3 + 3 + 3 + 3.

Στην επόμενη άσκηση, η δασκάλα ήθελε να δει 4 σειρές από 6 και όχι 6 σειρές από 4.

Ευελιξία στην επίλυση

Το χειρότερο είναι ότι με μια τέτοια πρακτική αξιολόγησης, ο μαθητής θα μάθει, ότι είναι λάθος να φτάνουμε στο ίδιο αποτέλεσμα με διαφορετικούς τρόπους. Η προσέγγιση αυτή, θα αποθαρρύνει την χρήση ευελιξίας στην επίλυση προβλημάτων, έτσι θα χάσουμε την “μεγάλη εικόνα” της εκφώνησης της άσκησης.

Ειδικά για τους δυσλεκτικούς μαθητές, είναι πολύ σημαντικό να διδάσκουμε στρατηγικές επίλυσης που βασίζονται στα δυνατά σημεία του κάθε μαθητή. Εάν είναι αδύναμη η προφορική μνήμη εργασίας και η ανάκτηση βασικών μαθηματικών εννοιών, τότε είναι απαραίτητο να αφήνουμε τους μαθητές να κάνουν διαγράμματα. Να αναγνωρίζουν μοτίβα, να σχεδιάζουν εικόνες, να βλέπουν viideo και κινούμενα σχέδια, να χρησιμοποιούν αριθμομηχανή, γιατί έτσι αναπτύσσουν την μαθηματική κατανόηση και συλλογιστική.

Γιατί η γραπτή δοκιμασία μπορεί να είναι χαοτική.

Εκπαιδευτικοί μαθητών με δυσλεξία (που στην πραγματικότητα υπάρχουν σε κάθε τάξη), θα πρέπει να ξέρουν ότι πολλοί δυσκολεύονται να αυτοματοποιήσουν την γραφή γραμμάτων αλλά και αριθμών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η οποιασδήποτε μορφής γραπτή εργασία (και των εξετάσεων) να επιβαρύνει ιδιαίτερα την μνήμη εργασίας και να προκαλεί χάος στους μαθητές.

Απαραίτητες είναι οι ειδικές εξεταστικές ρυθμίσεις για μαθητές με δυσλεξία, δυγραφία, δυσαριθμησία και ΔΕΠ(Υ).

Κατανόηση του “γιατί” σε κάθε βήμα

Χειροπιαστά υλικά
Χειροπιαστά υλικά

Για να μπορέσουν οι δυσλεκτικοί μαθητές να διαπρέψουν στα μαθηματικά, πρέπει να έχουν κατανοήσει το “γιατί” πίσω από κάθε βήμα επίλυσης ενός μαθηματικού προβλήματος. Οι μαθητές μπορούν να βοηθηθούν μαθαίνοντας τις βασικές μαθηματικές αρχές. Μέσα απτές δραστηριότητες, με χρήση χειροπιαστών καθημερινών υλικών, ξεπερνώντας τους πολύπλοκους γραπτούς ορισμούς.

Αποφυγή διακρίσεων στην εκπαιδευτική επιτυχία

Math test
Math test

Για πολλούς δυσλεκτικούς μαθητές, η γραφή δεν αυτοματοποιείται μέχρι τα τελευταία χρόνια του δημοτικού και τα πρώτα του γυμνασίου. Το να θέτουμε εμπόδια λόγω των γραπτών, σε μαθητές, για να κατακτήσουν ανώτερες μαθηματικές έννοιες είναι αντίθετο με το άρθρο 504 της πράξης σχετικά με την αναπηρία του 1973. Αποτελεί διάκριση ενάντια σε άτομα με αναπηρίες. Ο νόμος ορίζει ότι τα σχολεία, πρέπει να λάβουν απλές και φθηνές αλλαγές, έτσι ώστε να επιτρέψουν μαθητές με αναπηρία να επιτύχουν στο σχολικό πλαίσιο.

Σωστό αποτέλεσμα, αδυναμία προφορικής ή γραπτής εξήγησης

Πολλοί δυσλεκτικοί μαθητές είναι περισσότερο κιναισθητικοί ή οπτικοί τύποι, παρά λεκτικοί. Η σκέψη τους σχετικά με το πως οι αριθμοί σχετίζονται μεταξύ τους, μπορεί να μην μπορούν να την εκφράσουν, ούτε να αναλύσουν προφορικά τα επιμέρους βήματα (Steve Chinn’s μοιάζουν περισσότερο με ακρίδες παρά με σκουλήκια). Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι οι μαθητές μπορεί έχουν φτάσει στο σωστό αποτέλεσμα, αλλά να δυσκολεύονται να εξηγήσουν το πως με λόγια.

Πηγή: Dyslexic Advantage

Οι αριθμοί πέρα απ’ τους κανόνες

30.00

Το πρόγραμμα «Οι αριθμοί πέρα από τους κανόνες» αποτελεί μια καινοτόμα επιστημονική προσέγγιση, αλλά ταυτόχρονα κι έναν εύχρηστο πρακτικό οδηγό για τον εκπαιδευτικό, τον γονιό και τον μαθητή του δημοτικού, αλλά και μεγαλύτερων σχολικών τάξεων.

Δείτε εδώ  τα περιεχόμενα του βιβλίου

Δείτε εδώ ένα δείγμα του βιβλίου

Κοινή χρήση:
Περιγραφή
Πως μπορείτε να διδάξετε μαθηματικά σε μαθητές που δυσκολεύονται;

Οι αριθμοί πέρα από τους κανόνες, είναι ένα πρόγραμμα που αποτελείται από βιβλίο και διαδραστικό εποπτικό υλικό. Εστιάζει σε καινοτόμους τρόπους διδασκαλίας. Αυτές δίνουν σε κάθε μαθητή τη δυνατότητα να προσεγγίζει τους αριθμούς βιωματικά, χρησιμοποιώντας υλικά της καθημερινότητας (π.χ. νομίσματα, μεζούρα, τραπουλόχαρτα).

Στόχος των δραστηριοτήτων που παρουσιάζονται είναι η ανάδειξη της λογικής στην οποία βασίζονται οι έννοιες, οι διαδικασίες και οι κανόνες των Μαθηματικών, η κατανόηση και η εμβάθυνση των εννοιών, καθώς και της μεταξύ τους σχέσης. Το πρόγραμμα «Οι αριθμοί πέρα απ’ τους κανόνες» συνιστά ένα πολύ χρηστικό εργαλείο, καθώς απευθύνεται σε μαθητές που αγαπούν τα Μαθηματικά και θέλουν να εντρυφήσουν σε αυτά προλαμβάνοντας πιθανές δυσκολίες, αλλά και σε μαθητές που ήδη αντιμετωπίζουν δυσκολίες στα Μαθηματικά και αναζητούν έναν γρήγορο και δομημένο τρόπο για να καλύψουν τα κενά που έχουν δημιουργηθεί σε προηγούμενες τάξεις.

Περιλαμβάνονται:

  • 11 επανεγγράψιμες καρτέλες Δεκαδικό Σύστημα / Εκατοντάδες – Δεκάδες – Μονάδες / δέκατο – εκατοστό /Κλάσματα / Πυθαγόρειος πίνακας /Προπαίδεια / Πολλαπλασιασμός /Διαίρεση / Αριθμογραμμές / Αριθμογραμμή / Προβλήματα
  • 3 πλαστικοποιημένες εικόνες Δεκαδικό Σύστημα / Προπαίδεια / Έξυπνος Πίνακας &Αριθμοκάρτες
Μπορείτε να διαβάσετε σχετικά κάνοντας κλικ εδώ
Επιπλέον πληροφορίες
Συγγραφέας Καραγιαννάκης Γιάννης,

O Γιάννης Καραγιαννάκης είναι επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μάλτας (University of Malta), διδάσκων του Εθνικού& Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Ινστιτούτο Έρευνας Επιστημών Ψυχολογίας του Καθολικού Πανεπιστημίου της Λουβένης (Catholic University of Leuven).

Το ερευνητικό του ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον χώρο των Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά (ΜΔΜ) και, ειδικότερα, στη διερεύνηση του είδους (ειδικού ή γενικού γνωστικού τομέα) των δυσκολιών στα Μαθηματικά και στην ανάπτυξη επιστημονικά τεκμηριωμένων στρατηγικών αντιμετώπισης για μαθητές 8-18 ετών.

Έχει λάβει μέρος σε ερευνητικά ευρωπαϊκά προγράμματα με αντικείμενο τις Μαθησιακές Δυσκολίες: DYSSpeLD (2010-2012), EUPALT (2011-2013) και EUSpLD (2014-2017). H δουλειά του έχει δημοσιευτεί σε διεθνή ερευνητικά περιοδικά με κριτές και έχει παρουσιαστεί σε πλήθος διεθνών συνεδρίων, σε αρκετά από τα οποία συμμετείχε ως προσκεκλημένος κεντρικός ομιλητής.

Έχει πολυετή εμπειρία στην αξιολόγηση μαθητών που αντιμετωπίζουν ΜΔΜ και στον σχεδιασμό παρεμβάσεων, και έχει εκπαιδεύσει χιλιάδες ειδικούς και εκπαιδευτικούς σε διεθνές επίπεδο.

Είναι επιστημονικός υπεύθυνος του τομέα των Μαθηματικών και του πρότυπου σχολείου για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες Eureka Leuven School του Βελγίου. Επίσης, είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου και συντονιστής της ακαδημαϊκής επιτροπής του European Dyslexia Association.

Εκδόσεις Πεδίο

ΣΧΗΜΑ: 20,5 x 28,5 cm, ΣΕΛΙΔΕΣ: 160, ΕΞΩΦΥΛΛΟ: ΜΑΛΑΚΟ, ISBN: 978-618-5331-48-1, ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 2018

Σχετικά αρχεία

Shipping & Delivery