Νέες τεχνολογίες

Οι νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της μάθησης, αντικατοπτρίζουν την παραδοχή ότι οι μαθητές που δυσκολεύονται να γράψουν και να διαβάσουν με τα μάτια, μπορούν να διαβάσουν με την ακοή και ταυτόχρονα να παρακολουθούν με τα μάτια τις λέξεις και τα σύμβολα μπροστά τους. Μπορούν να διαβάζονται οι λέξεις, όχι όμως από τους γονείς ή τους συμμαθητές, αλλά, από τον υπολογιστή που έχει ο μαθητής μπροστά του. Έτσι οι νέες τεχνολογίες βρίσκονται στην υπηρεσία αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών αποβλέποντας στην αυτονόμηση του μαθητή. Τι μπορούν να προσφέρουν λοιπόν οι νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της μάθησης.[1]

Μετατροπή κειμένου σε ήχο

Μετατροπή κειμένου σε ήχο

Αυτό αποτελεί ένα ιδιαίτερα ευχάριστο νέο για όλους  με δυσκολία στη γραφή, ανάγνωση, αποκωδικοποίηση συμβόλων. (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, κλπ.)

Ο υπολογιστής εκπροσωπεί το τελευταίο βήμα σ` αυτή την ανάπτυξη, με προοπτική την ενεργοποίηση άμεσης βοήθειας προς όλους με δυσκολίες στο γραπτό λόγο, ώστε να μετατραπεί ο γραπτός σε προφορικό.[2]

ME TO “TEXT ALOUD” (λογισμικό μετατροπής γραπτού κειμένου σε λόγο)

  • Το κάθε γραπτό σύμβολο μετατρέπεται σε ακουστικό από τον υπολογιστή χωρίς κανείς να εξαρτάται από άλλους.
  • Ταυτόχρονα, οτιδήποτε γράφει κανείς ακούγεται, επιβεβαιώνεται εάν είναι το ορθό που ο ενδιαφερόμενος νομίζει ότι γράφει.
  • Όταν βρεθεί ένα ενδιαφέρον κείμενο σε κατάλληλη μορφή, υπάρχει η δυνατότητα να αντιγραφεί και να διαβαστεί μεγαλόφωνα από τον υπολογιστή.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ

Οι μαθητές με δυσκολίες μαθαίνουν να τις κρύβουν και κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής δημιουργούν μηχανισμούς που τους βοηθάνε να καλύψουν τις αδυναμίες τους. Παίρνει λοιπόν καιρό να μπορέσουν να αποβάλουν τις συνήθειες αυτές και να συνηθίσουν στην οικειοποίηση νέων.

Από εμπειρία στη χρήση συνθετικής ομιλίας γνωρίζουμε ότι τα αποτελέσματα στη χρήση της είναι πολύ καλά όταν χρησιμοποιείται στο σχολείο και αποτελεί μια πολύ καλή λύση στο πρόβλημα μαθητών να συλλαβίσουν να διαβάσουν ή να γράψουν.

Παιδαγωγικά, αποτελεί μόνο θέμα επιλογής για το ποιες αποφάσεις θα παρθούν προς όφελος μαθητών με δυσλεξία. Όμως αναμφίβολα θα βοηθήσει πολύ η χρήση συνθετικής ομιλίας, όπου θα διαβάζονται γραπτά κείμενα δυνατά.

Υπολογιστής και μαθητής

Υπολογιστής και μαθητής

Όταν οι μαθητές πετυχαίνουν πρόσβαση στη χρήση του Η/Υ σαν βοήθεια για τη δυσκολία που έχουν, είναι γι αυτούς μια μεγάλη πρόκληση. Μετά μπορούν να πετύχουν την πλήρη αξιοποίηση των προγραμμάτων. Ας μη ξεχνάμε ότι όλοι τους επιθυμούν να είναι σαν τους συμμαθητές τους.  Αρκετές φορές κάνουν ότι καταλαβαίνουν το περιεχόμενο του κειμένου χωρίς τη βοήθεια μέσων.

Έτσι δημιουργούν  στρατηγικές επιβίωσης και απομίμησης συμπεριφοράς για να μη δείξουν ότι δεν καταλαβαίνουν.  Αντίθετα να αποδείξουν ότι είναι κι αυτοί μέρος του γενικού συνόλου της τάξης που τα καταφέρνει ικανοποιητικά.

Η έγκαιρη αντιμετώπιση μπορεί να παίξει μεγάλο ρόλο ώστε οι μαθητές να μη δημιουργούν άσχημους μηχανισμούς αυτοάμυνας, που δύσκολα μπορεί κανείς να αποβάλει αργότερα[1].

Με την παροχή βοηθητικών μέσων πληροφορικής δεν αναγκάζονται οι μαθητές να αναπτύξουν αυτούς τους μηχανισμούς. Δεν αναγκάζονται να υπερπηδάνε λέξεις που τους δυσκολεύουν, για να μη δίνουν στόχο στους συμμαθητές ότι δεν ξέρουν. Έτσι καταλαβαίνουν το νόημα και δεν μένουν πίσω στην εμπέδωση της ύλης.

Μαθητές που έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση, όσο αφορά την επίδοσή τους στο σχολείο και τις εργασίες τους, μπορούν αυτό να το αλλάξουν με την ανάλογη διδασκαλία.

Μπορούν να αποκτήσουν μεγαλύτερη διάθεση και δυναμική, που δεν είχαν πριν την απασχόλησή τους με συνθετική γραφή και ομιλία, λόγω των δυσκολιών στη γραφή και ανάγνωση.

Μπορεί να ειπωθεί κι έτσι:

«Κανένας λογικός άνθρωπος δεν θα μπορούσε να αρνηθεί σε ένα παιδί που έχει ανάγκη, να φορέσει γυαλιά»

Η αυτοπεποίθησή τους ανεβαίνει, αυτοβοηθιούνται

Όταν εξετάζουμε μια συγκεκριμένη κατάσταση, δεν αρκεί να τη βλέπουμε μεμονωμένα, αλλά σφαιρικά. Να βρούμε τις αιτιολογίες της συμπεριφοράς.

 

.

 

Related Posts