Τι γίνετε όταν ένας ενήλικας δυσκολεύεται ιδιαίτερα σε κάποιους τομείς στον εργασιακό του χώρο;

Μπορεί να είχε την τύχη να έχει διαγνωστεί όταν ήταν ανήλικος και πήγαινε σχολείο, αλλά μπορεί και να μην ήταν τόσο τυχερός. Δεν είναι λίγοι οι ενήλικες που μετά από πολύ προσπάθεια αρχίζουν να δουλεύουν αλλά δυσκολεύονται. Μην νομίζετε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μόνο σχολικές δυσκολίες, εξακολουθούν και υπάρχουν, μπορεί να αλλάζουν μορφή και να μην βαθμολογούνται αλλά εξακολουθούν να κάνουν την ζωή δύσκολη και να καταρρακώνουν την αυτοεκτίμηση. Η Δυσλεξία υπάρχει και στον εργασιακό χώρο

Εργασιακή εξουθένωση

Εργασιακή εξουθένωση

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν δομές υποστήριξης ενηλίκων και κατά συνέπεια εργαζόμενων. Δυστυχώς στην Ελλάδα είμαστε πολύ πίσω. Υπάρχουν μόνο δύο διαγνωστικοί φορείς ενηλίκων σε όλη την Ελλάδα στους οποίους μπορεί να προσφύγει κάποιος ενήλικος που δεν είχε αξιολογηθεί στην σχολική του ζωή για μαθησιακές δυσκολίες.

Τι γίνεται λοιπόν, πως μπορεί κάποιος εργαζόμενος να εκτιμήσει εάν έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία που τον εμποδίζει να αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του;

Ερωτηματολόγιο δυσκολιών στην εργασία

Παρακάτω σας δίνουμε έναν ενδεικτικό πίνακα:

Δυσκολεύεστε να…..

A/AΔΥΣΚΟΛΙΑ
ΑΝΑΓΝΩΣΗ
1Να ακολουθήσετε γραπτές οδηγίες;
2Να ακολουθήσετε τεχνικά εγχειρίδια;
3Να καταλάβτε αμέσως την ουσία σε ένα έγγραφο ή μία αναφορά;
4Να ανακαλέσετε τι έχετε διαβάσει;
ΓΡΑΦΗ
1Γράφετε κάποια γράμματα καθρεπτικά π.χ ε,3
2Μπερδεύετε την σειρά των γραμμάτων μέσα σε μία λέξη;
3Κάνετε ορθογραφικά λάθη;
4Κάνετε λάθη γραμματικής
5Κάνετε λάθη στα σημεία στίξης
6Να συμπληρώσετε φόρμες
7Να αποδώσει γραπτά τις σκέψεις σας
8Να γράφετε σημειώματα ή έγγραφα
9Να γράφετε αναφορές
10Να κρατάτε σημειώσεις ή πρακτικά συνεδριάσεων
ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
1Να αντιγράφετε νούμερα
2Να συντάσετε στήλες και πίνακες
3Να κάνετε αριθμητικούς υπολογισμούς
ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ
1Να παρακολουθήσετε μιά συζήτηση
2Να συμμετάσχετε σε μιά συζήτηση ή συνεδρίαση
3Να εκφράσετε ξεκάθαρα τις σκέψεις σας
ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ
1Να ακολουθήσετε προφορικές οδηγίες
2Να θυμάστε τηλεφωνικά νούμερα
3Να θυμάστε μηνύματα
4Να θυμάστε τα ραντεβού σας
5Να συγκεντρώνεστε για μεγάλα χρονικά διαστήματα
ΟΠΤΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
1Να εισάγετε δεδομένα στον υπολογιστή
2Να αναλύσετε πολύπλοκα οπτικά δεδομένα (πίνακες, νούμερα, γραφήματα)
3Να βρείτε τον δρόμο σας μέσα σε μεγάλα ή μπερδεμένα κτίρια
ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ
1Να συμπληρώνετε ακολουθίες
2Να ανατρέχετε σε φακέλλους
3Να βρίσκετε κάτι στο λεξικό ή σε περιεχόμενα
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
1Να προγραμματίζεται εργασίες που πρέπει να κάνετε
2Να προλαβαίνετε καταληκτικές ημερομηνίες
3Να κρατάτε τα έγγραφά σας τακτοποιημένα
4Να εργάζεστε αποδοτικά

Συμπληρώνοντας τον, ανακαλύπτεται ότι δυσκολεύεστε σε πολλά από αυτά που αναφέρονται. Υπάρχουν δυσκολίες που δεν τις είχατε σκεφτεί;

 

Και τώρα τι κάνουμε;

  • Τι γίνετε τώρα; Που μπορείτε να κάνετε μιά επίσημη αξιολόγηση;
  • Τι θα σημαίνει αυτή αργότερα για την εργασία σας;
  • Τι υποχρεώσεις θα έχετε εσείς;
  • Τι υποχρεώσεις δημιουργεί στον εργοδότη σας η διάγνωση;
  • Πρέπει να του πείτε το πόρισμα της αξιολόγησης ή καλό είναι να το αποκρύψετε;

Αν θέλετε να κατεβάσετε τον πίνακα μπορείτε από  εδώ

Διαβάστε ακόμη Τι μπορεί να κάνει ο εργοδότης για να βοηθήσει τον υπάλληλό του

Απόδοση: Μηλιώνη Λία
Πηγή: Dyslexia: How to survive and suceed at work. Sylvia Moody