Αναβλητικότητα
Αναβλητικότητα

Η αναβλητικότητα είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά ατόμων με δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Πολλές φορές, αυτό που μας κάνει να αναβάλλουμε τις υποχρεώσεις μας, είναι ότι η διαδικασία μας φαίνεται «βουνό» και δεν ξέρουμε από που να ξεκινήσουμε. Παρακάτω σας παραθέτουμε μια λίστα για να σας βοηθήσει:

Έχω ότι μου χρειάζεται για να ξεκινήσω;

Είναι ο βασικός λόγος που εμποδίζει νέους με δυσλεξία ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να ξεκινήσουν να γράφουν. Συνήθως δεν ξέρουν τι ακριβώς απαιτεί το θέμα, αλλά και δεν μπορούν να περιορίσουν την πολυπλοκότητα του θέματος. Θα πρέπει να καταλάβεις ότι υπάρχει και η θετική πλευρά του να μπορείς να αντιληφθείς όλες τις πτυχές ενός θέματος. Πολλές φορές μπορείτε να βοηθήσετε εάν ζητήσετε να σκεφτούν πως θα παρουσίαζαν το θέμα σε ένα παιδί.

Ξεκινήστε οργανωμένα και σωστά:

Κάντε μια προσωρινή παύση: παίξτε καταιγισμό ιδεών με ένα συμμαθητή για να επιλέξετε ένα κατάλληλο θέμα, δημιουργήστε ένα διάγραμμα ή καταγράψτε όλες τις πιθανές ιδέες. Μετά αρχίστε συζητώντας να διαγράφετε ιδέες που δεν σας εξυπηρετούν. Το να ακούσετε τις κακές ιδέες κάποιου άλλου, είναι ένας καλός τρόπος για να καταλήξετε σε κάτι καλό.

Είναι πολύ δύσκολο:

Μερικές φορές, η αναβλητικότητα ξεκινά γιατί
το θέμα «μας φαντάζει δύσκολο». Σε αυτή την περίπτωση, χωρίστε το σε μικρότερα τμήματα και ξεκινήστε άμεσα για να παραδώσετε στην ώρα σας.

Η αναβλητικότητα είναι πονηρή.  

Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να γίνει κάποιος αναβλητικός. Το να ανακαλύψουμε τους λόγους, δεν είναι κάτι που θα επιλύσει το πρόβλημα, αλλά θα μας δώσει ένα επιπλέον στοιχείο για να δουλέψουμε.

ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΑΝΑΒΛΗΤΙΚΟΤΗΤΑ


Διαχωρείστε την εργασία σε τμήματα 
:

Εάν πρέπει να παραδώσετε μιά 10σελιδη εργασία σε 2 βδομάδες, ξεκινήστε οργανώνοντας την κάθε μέρα. Γράφετε 1 σελίδα κάθε μέρα και αφήστε τις τελευταίες μέρες για επανέλεγχο της ολοκληρωμένης εργασίας. Μπορείτε ακόμη να οργανώσετε να γράψετε την εργασία σε τμήματα. Μερικοί προτιμούν το κόλπο 30-10. Βάζουν το χρονόμετρο για 30 λεπτά στα οποία δουλεύουν εντατικά. Μόλις χτυπήσει το χρονόμετρο, ανταμείβουν τον εαυτό τους με 10 λεπτά, είτε για να ελέγξουν τα μηνύματά τους, είτε για να πιούν καφέ.

Βρείτε έναν συνεργάτη.

Ίσως είναι καλό, να βρείτε κάποιον ακόμη να σας βοηθήσει. Ένα ακόμη ζευγάρι μάτια ή αυτιά, που έχουν να προτείνουν κάτι με μια άλλη οπτική, ή που κρατούν σημειώσεις ενώ εσείς περπατάτε στο δωμάτιο «κατεβάζοντας» ιδέες, μπορεί να σας βοηθήσει να τελειώσετε πιο ανώδυνα και αποδοτικά την εργασία σας.

Αποκλείστε τους περισπασμούς.

Εάν δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε, να βρείτε τις κατάλληλες ιδέες ή λέξεις, εάν ελέγχετε μανιωδώς τα μηνύματά σας, ΤΟΤΕ κλείστε το internet, συμμαζέψτε το γραφείο σας, ρυθμίστε το τηλέφωνό σας σε λειτουργία πτήσης.

Το κάνω τώρα.

Εφαρμόστε την τακτική του «Το κάνω τώρα». Ποιο είναι το πιο σημαντικό; Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνω το πρωί, πριν να διαβάσω το μηνύματά μου ή πριν πιω ένα καφέ. Εάν αυτό σας φαντάζει πολύ δύσκολο, κάντε το πριν να κάνετε το επόμενο διάλειμμα. Ορίστε «χρονικά όρια» δικά σας και επιβραβεύστε τον εαυτό σας όταν τα τηρήσετε.

Καταπολεμίστε τους δαίμονές σας.

\Μπορεί να θεωρήστε τεμπέληδες, ηλίθιοι, ότι δεν μπορείτε να κάνετε ότι θα θέλατε. Όλα αυτά απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Πρέπει να μάθετε να διαχειρίζεστε την δυσκολία σας. Ο φόβος σας ότι θα αποτύχετε και δεν θα καταφέρετε να κάνετε κάτι τέλειο (μια και πολλές φορές είστε τελειομανής) σας εμποδίζει να ξεκινήσετε. Εάν σκέφτεστε κάπως έτσι, τότε η γνώση είναι η αρχή της σοφίας. Πραγματικά είναι δυνατόν να μπλοκάρετε τα αυτοκαταστροφικά μηνύματά σας, που σας εμποδίζουν να κάνετε αυτά που πρέπει. Εάν πιστεύετε ότι πρέπει να ζητήσετε επαγγελματική βοήθεια, απευθυνθείτε για ψυχολόγο ειδικευμένο σε γνωστική συμπεριφοριστική θεραπεία που μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε συμπτώματα άγχους ή αποφυγής.

Πηγή: Dyslexic Advantage,
Απόδοση: Μηλιώνη Λία