διστακτικός να μιλάει
διστακτικός να μιλάει

Μπορεί συχνά να αναφέρουμε ότι άτομα με δυσλεξία είναι χαρισματικά στον λόγο. Υπάρχουν όμως και άτομα που δεν θέλουν να μιλούν και η προφορική συζήτηση είναι για αυτά μια πρόκληση.

Πως μπορούμε λοιπόν να ενθαρρύνουμε άτομα με δυσλεξία να μιλούν; Είτε είμαστε ενήλικες, είτε μαθητές, είτε μικρότερα παιδιά, είναι γεγονός ότι όσο περισσότερο εξασκούμαστε δεξιότητες στις οποίες υπολειπόμαστε, τόσο περισσότερο βελτιωνόμαστε.

ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Δημιουργήστε ένα θετικό και χαλαρό περιβάλλον συζήτησης, μην ανησυχείτε εάν πρέπει να συμπληρώνεται κάτι όταν υπάρχει δυσκολία. Πίσω από την άρνηση για συζήτηση και ομιλία, μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι, αλλά ένα πράγμα είναι σίγουρο: η βελτίωση θα έρθει μόνο με εξάσκηση.

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και αντιλαμβάνονται ότι κάνουν λάθη, ότι χρησιμοποιούν λάθος λέξεις, ότι κομπιάζουν, ότι κάνουν παύσεις, τόσο εντείνεται η ανάγκη να βρούμε χρόνο και τρόπο να αυξήσουμε την αυτοπεποίθηση στον λόγο.

  • Συζητάτε στο αυτοκίνητο: Σκεφτείτε αν το αυτοκίνητο είναι ένα καλό μέρος συζήτησης σε τακτική βάση. Πολλές φορές, τα παιδιά μιλούν πιο άνετα όταν δεν έχουν απευθείας βλεμματική επαφή με τον συνομιλητή τους την ώρα που προσπαθούν να σκεφτούν τι θέλουν να πουν.
  • Μιλάτε καθώς περπατάτε: μια ακόμη καλή ιδέα, κατάλληλη για όλες τις ηλικίες.
  • Κάντε κάτι μαζί: Μπορεί να είναι μια στάση για έναν καφέ μετά το σχολείο. Μπορείτε να δείτε μια ταινία. Μπορείτε να κανονίσετε να κάνετε κάτι μαζί σε τακτική βάση. Όλες αυτές είναι δραστηριότητες που αυξάνουν τις δυνατότητες συζήτησης.
  • Προετοιμαστείτε: Πριν να βρεθείτε σε οικογενειακές συγκεντρώσεις συζητήστε εκ των προτέρων μαζί για πιθανά θέματα συζήτησης (όπως το ταξίδι που πήγε η γιαγιά το καλοκαίρι, κ.λ.π. )

ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Εάν είστε δασκάλα/ος, μιλήστε με τον μαθητή σας που δεν μιλάει πολύ, και διαβεβαιώστε τον ότι δεν θα απευθυνθείτε σε αυτόν, παρά μόνο αν σηκώσει το χέρι του. Οι μαθητές που δεν είναι ομιλητικοί, συχνά βιώνουν εξαιρετικό άγχος όταν καλούνται να πουν κάτι μέσα στην τάξη. Συχνά τραυλίζουν, ή μπερδεύουν τις λέξεις.

  • Δίνεται στον μαθητή τις ερωτήσεις από την προηγούμενη μέρα: Μπορείτε να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή του, εάν του δώστε τις ερωτήσεις που μπορεί να του κάνετε από την προηγούμενη μέρα. Η εξάσκηση είναι στο συστατικό της επιτυχίας. Όταν ο μαθητής την ερώτηση, προετοιμάζεται εκ των προτέρων για να απαντήσει και έτσι νοιώθει αυτοπεποίθηση.
  • Κάντε ζευγάρια σε συζητήσεις, μαθητές με παρόμοια ομιλητικότητα. Εάν κάνετε ζευγάρι έναν μαθητή με χαμηλή ομιλητικότητα με έναν μαθητή πολύ ομιλητικό, τότε αυτό θα οδηγήσει τον μη ομιλητικό μαθητή σε παραίτηση. Εάν ταιριάξετε δύο μη ομιλητικούς μαθητές μεταξύ τους, μπορείτε να τους οδηγήσετε να βγάλουν τον καλύτερο εαυτό τους.
  • Επιτρέψτε στους μαθητές να κάνουν παρουσιάσεις ή να μιλούν, χρησιμοποιώντας οπτικά βοηθήματα. Οι διστακτικοί ομιλητές, αποδίδουν καλύτερα παρουσιάζοντας οπτικές πληροφορίες. Βάλτε τους μαθητές σας να κάνουν συνδυάσουν μια παρουσίαση “περπατώντας και μιλώντας”. Η κίνηση μπορεί να τους βοηθήσει ακόμη περισσότερο.
  • Δουλεύοντας ένας προς έναν:  Τέλος, οι διστακτικοί μαθητές, μπορούν να επωφεληθούν πολύ από την έναν προς έναν συζήτηση με τον δάσκαλο. Ενθαρρύνεται τον μαθητή να σας μιλάει όταν σκέφτεται, αλλά δώστε του και την δυνατότητα να κάνει πρόβες παρουσιάσεων σε εσάς. Είναι κάτι που μπορεί να αποδώσει εκπληκτικά αποτελέσματα και μην ξεχνάτε ότι η επιτυχία τρέχει την επόμενη επιτυχία.

Πηγή: Dyslexic Advantage

Απόδοση: Μηλιιώνη Λία