Τι μπορεί να κάνει ο εργοδότης
Τι μπορεί να κάνει ο εργοδότης
Ο εργοδότης μπορεί να ακολουθήσει 4 απλά βήματα προκειμένου να βοηθήσει τον εργαζόμενο να αποδώσει τα μέγιστα.

Διαβάστε λοιπόν τι μπορεί να κάνει ο εργοδότης.

Επικοινωνία εργοδότης εργαζόμενου
Επικοινωνία εργοδότης εργαζόμενου

Καλή επικοινωνία– ενθαρρύνεται τους εργαζόμενους να μιλούν σχετικά με δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν στην δουλειά τους, έτσι ώστε να ξέρουν ότι τους υποστηρίζεται. Ρωτήστε τους, εάν υπάρχουν κάποια εργαλεία,  προκειμένου να αποδώσουν καλύτερα. Δεν είναι λίγες οι φορές που μικρές αλλαγές μπορούν να κάνουν την διαφορά.

Αξιολόγηση
Αξιολόγηση

Αξιολόγηση – Υπάρχουν απλά τεστ αξιολόγησης που μπορούν να βοηθήσουν τον εργαζόμενο σας. Εάν σε αυτά, διαπιστωθεί κάποια ένδειξη δυσλεξία ή άλλης ειδικής μαθησιακής δυσκολίας, θα πρέπει να ο εργαζόμενος να απευθυνθεί σε εκπαιδευτικό ψυχολόγο ή σε κάποιον άλλο πιστοποιημένο ειδικό έτσι ώστε να κατανοήσει καλύτερα τις δυσκολίες του.  Ρωτήστε τον εάν έχει κάνει προηγουμένως κάποια αξιολόγηση και εάν ναι να σας δώσει την αξιολόγηση.

Πως διευκολύνετε την πρόσβαση στην εργασία;

Πρόσβαση στην εργασία – Θα έπρεπε, όπως και σε πολλές χώρες του εξωτερικού να υπάρχουν δομές που να βοηθούν εργαζόμενους με ιδιαιτερότητες να αξιολογούνται, να λαμβάνουν την υποστήριξη που χρειάζονται μέσα στο εργασιακό πλαίσιο, να έχουν πρόσβαση σε συμβουλευτικές υπηρεσίες επιλογής ή αλλαγής επαγγελματικής κατεύθυνσης.

Παρακάτω αναφέρουμε μερικά παραδείγματα διευκολύνσεως που λαμβάνουν άτομα με μαθησιακή διαφορετικότητα στον εργασιακό τους χώρο:

Πρόσβαση στην εργασία
Πρόσβαση στην εργασία
  • Λογισμικό αναγνώρισης φωνής που μετατρέπει την φωνή σε κείμενο. Έτσι μπορεί κάποιος να υπαγορεύει το κείμενο και ο υπολογιστής να το γράφει.
  • Λογισμικό σύνθεσης φωνής που επιτρέπει την μετατροπή κειμένων σε ήχο. Έτσι μπορεί κάποιος να ακούει κείμενα αντί να τα διαβάζει.
  • Σαρωτής εγγράφων, έτσι ώστε μεγαλύτερα κείμενα να μπορούν να μετατραπούν σε μορφή τέτοια που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί η σύνθεση φωνής.
  • Ψηφιακή εγγραφή έτσι ώστε να μπορείτε να μαγνητοφωνείτε τις συναντήσεις.

Λογικές προσαρμογές – είναι προσαρμογές που μπορείτε να κάνετε έτσι ώστε να βοηθήσετε περαιτέρω τον εργαζόμενο στο να αποδώσει στην δουλειά του. Παραδείγματα:

Βοηθητικές τεχνολογικές λύσεις,
Βοηθητικές τεχνολογικές λύσεις,
  • Βοηθητικές τεχνολογικές λύσεις, με ελάχιστο ή καθόλου κόστος.
  • Επίδειξη δραστηριοτήτων, όπου είναι εφικτό (η χειροπιαστή μάθηση και η επανάληψη είναι πολύ αποτελεσματικοί τρόποι)
  • Μεγαλύτερη ανάλυση βημάτων και διαδικασιών π.χ  αντί να πρέπει να εκτελέσουμε 5 βήματα, τα αναλύουμε περισσότερο και τα κάνουμε 10.
Χρήση εννοιολογικών χαρτών και διαγραμμάτων ροής
Χρήση εννοιολογικών χαρτών και διαγραμμάτων ροής
  • Χρησιμοποίηση διαγραμμάτων ροής ή εικόνων στην θέση κειμένων
  • Χρησιμοποίηση πλαστικοποιημένων βημάτων – διαδικασιών, έτσι ώστε να είναι εύκολη και εύχρηστη η πρόσβαση στην διαδικασία.
  • Χρησιμοποίηση πρότυπων εγγράφων, π.χ. καταγραφής τηλεφωνικών μηνυμάτων.
Επισημάνσεις

Να θυμάστε πάντα ότι ο ίδιος ο εργαζόμενος είναι αυτός που μπορεί να σας πει ποια τεχνική τον βοηθά περισσότερο.

Για την καλύτερη συνεργασία μέσα στον εργασιακό χώρο, καλό είναι να ευαισθητοποιήσετε συναδέλφους και προϊσταμένους σχετικά με την μαθησιακή διαφορετικότητα. Μοιράστε φυλλάδιο, κάντε ενημερωτικές συναντήσεις. Βεβαιωθείτε ότι αποδίδουν οι διευκολύνσεις που παρέχεται στον εργαζόμενο και εάν όχι, ζητήστε την βοήθεια ειδικών.

Πλεονεκτήματα εφαρμογής διευκολύνσεων
Άγχος εργαζομένων
Άγχος εργαζομένων
  • Σας βοηθούν να συνειδητοποιήσετε την δυναμική του προσωπικού σας.
  • Βελτιώνουν τις υπηρεσίες που παρέχεται στους πελάτες σας.
  • Ενθαρρύνουν τους εργαζόμενους να αναζητούν επιμόρφωση.
  • Κινητοποιούν το προσωπικό αλλά και διατηρούν την  αφοσίωσή τους.
  • Μειώνουν το άγχος των εργαζομένων, μειώνουν τις άδειες ασθενείας.

Να θυμάστε, ότι διευκολύνσεις και προσαρμογές για έναν υπάλληλο μπορούν να βοηθήσουν όλους τους υπαλλήλους. 

Να προσεγγίσω έναν εργαζόμενο που υποψιάζομαι ότι έχει δυσλεξία; Εξαρτάται από την σχέση και την επαφή που έχετε με τον εργαζόμενο. Μπορεί να μην ξέρει ότι ενδέχεται να έχει δυσλεξία, οπότε λόγω ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, καλό είναι να είστε προσεκτικοί. Προτείνετε διευκολύνσεις που μπορεί να του ταιριάζουν και δώστε την ευκαιρία να ενημερωθεί περισσότερο αλλά και να ζητήσει βοήθεια σχετικά με το τι μπορεί να του συμβαίνει.

Επισημαίνουμε ότι οι προτεινόμενος προσαρμογές δεν είναι οι μόνες. Κάθε άτομο είναι διαφορετικό και μπορεί να βοηθηθεί με διαφορετικό τρόπο.  

Διαβάστε ακόμη: Χαρακτηριστικά ειδικών μαθησιακών δυσκολιών σε εργαζόμενους

Εργοδότες και υπάλληλοι με μαθησιακή διαφορετικότητα

Πηγή: Dyslexia Scotland
Απόδοση: Μηλιώνη Λία