Οι εκπαιδευτικές διαδραστικές εφαρμογές εξελίσσονται συνεχώς, δίνοντας τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να εμπλέξει ενεργά και εποικοδομητικά τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.
Με τη χρήση καλά σχεδιασμένων εκπαιδευτικών διαδραστικών εφαρμογών, ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει τους μαθητές του να εμπεδώσουν έννοιες που διδάσκονται στο καθημερινό μάθημα, είτε στα πλαίσια εξατομικευμένης διδασκαλίας ή της καθημερινής μελέτης του μαθητή, είτε ομαδικής με τη προβολή της οθόνης του υπολογιστή.
Παράλληλα, αποτελούν απαραίτητο εργαλείο για την υποβοήθηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν.
Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός είναι από τα βασικότερα κριτήρια επιτυχίας των εφαρμογών εκπαιδευτικού λογισμικού, ο οποίος καθορίζει, εάν και κατά πόσον η εφαρμογή θα βρει ανταπόκριση για το οποίο σχεδιάστηκε ή θα εγκαταλειφθεί ως ένα δύσχρηστο και μη εύκολα αξιοποιήσιμο προϊόν. Ως βασικές σχεδιαστικές αρχές των ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών εφαρμογών συνοπτικά αναφέρονται:
- Το φιλικό, απλό στη χρήση, interface για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
- Η ύπαρξη καλά δομημένου και λειτουργικού υλικού.
- Η δυνατότητα αλληλεπίδρασης και ανατροφοδότησης προς τον μαθητή.
- Η ποικιλότροπη παρουσίαση πληροφοριών, καθώς και η πολλαπλή αναπαράσταση της ίδιας έννοιας ή φαινομένου.
- Η ύπαρξη ευέλικτων εργαλείων πλοήγησης (πίνακας περιεχομένων, πρόσβαση σε μενού επιλογών).
- Η ύπαρξη διαβαθμισμένων δραστηριοτήτων ως προς το βαθμό δυσκολίας.
- Ο σχεδιασμός οθονών με αισθητικά γραφικά, κατάλληλα και προσαρμοσμένα στην ηλικία των μαθητών.
- Τα πολυμεσικά χαρακτηριστικά (γραφικά, εικόνα, κίνηση, ήχο, ανθρώπινη φωνή) για τη δημιουργία πλούσιου πολυαισθητηριακού περιβάλλοντος μάθησης με σκοπό τον εμπλουτισμό της μαθησιακής διαδικασίας.
- Το ολοκληρωμένο περιβάλλον μάθησης με εναλλακτικές τεχνικές μετάδοσης της γνώσης έτσι, ώστε το διδασκόμενο θέμα να εξαντλείται από τη πλευρά των διαφορετικών δραστηριοτήτων, να μην γίνεται στείρα μετάδοση γνώσης, έστω και αν χρησιμοποιούνται τα πολυμέσα μετάδοσης, και ο μαθητής να μην πλήττει.
- Διατήρηση αρχείου χρήσης από τον μαθητή για την παρακολούθηση της επίδοσης από τον ίδιο τον μαθητή αλλά και τον εκπαιδευτικό.