Μιά μέρα στην ζωή ενός έφηβου με δυσλεξία
Μιά μέρα στην ζωή ενός έφηβου με δυσλεξία

Γνωρίστε τον Henry, είναι ένας νέος που πηγαίνει στην Α’ Λυκείου. Είναι έξυπνος, αλλά η δυσλεξία, επηρεάζει σχεδόν κάθε στιγμή της μέρας του. Παρακάτω μπορείτε να δείτε από «μέσα» μερικές από επιπτώσεις της δυσλεξίας σε μια τυπική μέρα ενός έφηβου.

6.15 π.μ

Ο Henry, κλείνει το ξυπνητήρι του, που μόλις χτύπησε, αλλά δεν θέλει να σηκωθεί από το κρεββάτι. Με από τόσα χρόνια που ακούει σχόλια σχετικά με την αργή και άθλια ανάγνωσή του, δεν θέλει να σηκωθεί για να πάει στο σχολείο. Πριν από μερικές μέρες, προφασίστηκε ότι είχε στομαχόπονο και δεν βλέπει την ώρα να βρει ε΄να τρόπο για να μην ξαναπάει σχολείο και να μπορέσει να μείνει σπίτι και να αποφορτιστεί


Στοιχείο δυσλεξίας: Χαμηλή αυτοεκτίμηση, και αποφυγή σχολείο

9.30 π.μ

Ο Henry δεν έχει προετοιμαστεί για το μάθημα της Ιστορίας. Προσπάθησε να διαβάσει όλο το μάθημα, αλλά λόγω του ότι η ανάγνωση του παίρνει τόσο χρόνο και τον δυσκολεύει τόσο, δεν μπόρεσε παρά να διαβάσει μόνο 2 παραγράφους. Λόγω του ότι αργούσε πολύ να διαβάσει την παράγραφο, έχανε τον ειρμό του κειμένου και δεν καταλάβαινε πως συσχετίζονταν αυτές οι προτάσεις. Ακούει προσεκτικά τον καθηγητή και προσπαθεί να κρατήσει σημειώσεις, αλλά αυτές είναι ακατάστατες και χωρίς πολύ νόημα. Το τεστ της Πέμπτης θα είναι ένας όλεθρος.

Στοιχείο δυσλεξίας: Δυσκολία στην κατανόηση κειμένου, κακούς γραφικός χαρακτήρας.

10.45 π.μ.

Ο Henry αρέσει το μάθημα των μαθηματικών, εκτός από τα προβλήματα. Αργεί πολύ για να τα διαβάσει, Αυτό τον δυσκολεύει στο να συγκρατεί λεπτομέρειες και να βρει τι πρέπει να κάνει με αυτές. Συχνά κάνει ένα απλό λάθος, όπως το να αντιμεταθέσει 2 αριθμούς ή να αλλάξει την σειρά των βημάτων που πρέπει να ακολουθήσει. Έτσι καταλήγει σε λάθος αποτέλεσμα, παρόλο που γνωρίζει την διαδικασία και τις έννοιες.


Στοιχείο δυσλεξίας; Αποκωδικοποίηση, μνήμη εργασίας

12.15 μ.μ

Είναι δύσκολο για τον Henry να χαλαρώσει κατά την διάρκεια του διαλείμματος. Συνήθως ή ολοκληρώνει εργασίες ή τρέχει στον σχολείο για να συναντηθεί με καθηγητές και να ζητήσει βοήθεια. Σήμερα, βλέπει τις κάρτες για το τεστ λεξιλογίου Γαλλικών. Τις ξεφυλλίζει, αλλά σχεδόν όλες οι λέξεις του μοιάζουν σαν να τις βλέπει για πρώτη φορά. Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλα μαθήματα. «Γιατί αυτές οι λέξεις δεν μπαίνουν στο κεφάλι μου; «

Στοιχείο δυσλεξίας: Αυτοματοποιημένη αναγνώριση λέξεων, χτίσιμο λεξιλογίου, φωνολογική ενημερότητα.

1.45 μ.μ

Το μάθημα των γαλλικών είναι το χειρότερο από όλα. Ο Henry, δυσκολεύεται ήδη στα Αγγλικά, πως είναι δυνατόν να μάθει Γαλλικά που έχουν διαφορετικούς κανόνες ορθογραφίας και γραμματικής; Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η καθηγήτρια, θέλει όλοι να διαβάζουν δυνατά. Όταν ο Herny, καταλαβαίνει ότι έρχεται η σειρά του, ψάχνει να βρει πως θα φύγει. Έχει μάθει με τον δύσκολο τρόπο, πως είναι καλύτερο να κρυφτεί στην τουαλέτα από το να απαντήσει αγενώς στην καθηγήτρια και να βρεθεί ακόμη μια φορά στο γραφείο του διευθυντή.

Στοιχείο δυσλεξίας: Εκμάθηση ξένης γλώσσας, αποφυγή εργασίας που αγχώνει.

2.10 μ.μ

Η συμμετοχή στην χορωδία είναι ένα από τα πράγματα που ο Henry διασκεδάζει πάρα πολύ. Δυσκολεύεται ιδιαίτερα να διαβάσει τις νότες, αλλά μαθαίνει τα κομμάτια μόνο ακούγοντάς τα. Αισθάνεται υπέροχα, όταν του λένε ότι έχει πολύ ωραία φωνή. Φοβάται όμως ότι εάν πάρει ένα ακόμη βοηθητικό μάθημα για τα δύσκολα μαθήματα, δεν θα έχει χρόνο στο πρόγραμμά του για την χορωδία που του αρέσει. Εάν δεν καταφέρει να συμμετάσχει στην χορωδία, τότε το σχολείο θα είναι μια καταστροφή.

Στοιχείο δυσλεξίας: Άγχος, δυσκολία με τις μουσικές νότες

4.40 μ.μ

Το να στέλνει μηνύματα, του προκαλεί άγχος. Χρειάζεται πολύ χρόνο για να καταλάβει ποιες λέξεις έχουν συντομογραφήσει οι φίλοι του. Οι δυσκολίες που έχει στην ανάγνωση και στην ορθογραφία, δυσκολεύουν το να συμμετέχει σε συζητήσεις.

Στοιχείο δυσλεξίας: Αποκωδικοποίηση, ορθογραφία, συναναστροφή με συνομίληκους

8.00 μ.μ

Οι γονείς του Henry, γκρινιάζουν να τελειώσει την εργασία. Η ορθογραφία του είναι τόσο χάλια, που ο ορθογράφος κειμένου δεν μπορεί καν να καταλάβει τι θέλει να πει. Όταν ξαναδιαβάζει το κείμενο για να βρει λάθη, δεν μπορεί καν να τα εντοπίσει. Έτσι ζητά από τους γονείς του να το διαβάσουν για να δουν αν βγαίνει νόημα. Οι γονείς του βοηθούν, αλλά πολλές φορές έχει την εντύπωση ότι δεν καταλαβαίνουν πόσο πολύ προσπαθεί. Μερικές φορές νομίζουν ότι είναι τεμπέλης. Αλλά οι εργασίες στο σπίτι, απαιτούν πολύ περισσότερο χρόνο για αυτόν, από ότι σε άλλα παιδιά.

Στοιχείο δυσλεξίας: γραφή, ορθογραφία, ατυτοδιόρθωση

12.00 μ.μ

Ο βασικός τρόπος του Henry να «ξεφεύγει» από την πραγματικότητα που τον δυσκολεύει είναι τα βιντεοπαιχνίδια. Είναι αργά και είναι κουρασμένος, Αλλά πρέπει να αποφορτιστεί. Αύριο θα είναι μια ακόμη δύσκολη μέρα

Στοιχείο δυσλεξίας; Γενικευμένο άγχος για το σχολείο

Πηγή: Understood

Απόδοση: Μηλιώνη Λία

 

Μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία

15.00

Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας επιδιώκει να απαντήσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις και απορίες σας για τις µαθησιακές δυσκολίες του παιδιού σας. Οι απαντήσεις, επιστηµονικά τεκµηριωµένες αλλά διατυπωµένες µε πολύ απλό και σαφή τρόπο, εκτός από την ανίχνευση και τη διάγνωση των µαθησιακών δυσκολιών και της δυσλεξίας, εστιάζουν επίσης στις καθηµερινές σχέσεις, στο σχολείο και στην οικογένεια.

Κοινή χρήση:

Περιγραφή

Βιβλίο ειδικά για γονεις αλλά και για εκπαιδευτικούς

Τα παραδείγµατα και η συστηµατική καθοδήγηση θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε τις σύνθετες έννοιες που ακούτε από τους ειδικούς. Μπορείτε έτσι να καταλάβετε καλύτερα τις δυσκολίες του παιδιού σας και να κάνετε ορθές επιλογές για το παρόν και το µέλλον του. Ακολουθώντας µάλιστα τις πρακτικές προτάσεις, µπορείτε και οι ίδιοι να βοηθήσετε αποτελεσµατικά το παιδί σας στο σπίτι. Τέλος, το βιβλίο Μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία δεν παραλείπει να ασχοληθεί µε θέµατα που αφορούν εσάς τους γονείς. Τα συναισθήµατά σας, τα βιώµατά σας και τις σχέσεις σας στην οικογένεια– και σας δίνει ουσιαστικές συµβουλές για το πώς να φροντίσετε τον εαυτό σας.

«Ένας πολύτιµος οδηγός για γονείς που έρχονται για πρώτη φορά αντιµέτωποι µε ερωτήµατα σχετικά µε την ύπαρξη µαθησιακών δυσκολιών στο παιδί τους. Ακόμη τη διερεύνηση της διαγνωστικής διαδικασίας και την εύρεση της κατάλληλης υποστήριξης…»

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΙΜΟΣ Καθηγητής Εξελικτικής Νευροψυχολογίας, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήµιο Κρήτης

«Η συγγραφέας, αντλώντας από τη βαθιά γνώση και τη µακρόχρονη ερευνητική της δραστηριότητα, υιοθετεί και παρουσιάζει µια ολοκληρωµένη και συστηµατική προσέγγιση.  Για κάθε στάδιο και πτυχή της δύσκολης πορείας που ακολουθούν οι γονείς…»

SOFIA MAVROPOULOU Senior Lecturer, Queensland University of Technology, Australia

«Το βιβλίο της Σουζάνας Παντελιάδου στηρίζει τους γονείς στην πορεία τους από την άγνοια, την άρνηση και τον φόβο της ετικετοποίησης στην αποδοχή της διαφορετικότητας των παιδιών µε µαθησιακές δυσκολίες. Με επιστηµονικό αλλά συνειδητά απλό λόγο συνδράµει σηµαντικά στην ατοµική και συλλογική ενδυνάµωση των γονέων και ενισχύει τη δραστηριοποίησή τους µε στόχο την ουσιαστική υποστήριξη των παιδιών µε µαθησιακές δυσκολίες».

Πανελλήνια Οµοσπονδία Συλλόγων Γονέων και Κηδεµόνων Παιδιών µε ∆υσλεξία και Μαθησιακές ∆υσκολίες

Επιπρόσθετες Πληροφορίες

Συγγραφέας Παντελιάδου Σουζάνα

Η Σουζάνα Παντελιάδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής – Μαθησιακών ∆υσκολιών στο Τµήµα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης. Έκανε προπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα και ειδικεύθηκε στις Μαθησιακές ∆υσκολίες στις ΗΠΑ, όπου και εργάστηκε ως ερευνήτρια. Στην Ελλάδα διδάσκει στο πανεπιστήµιο από το 1991 και έχει πραγµατοποιήσει µεγάλο αριθµό χρηµατοδοτούµενων ερευνητικών προγραµµάτων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την ανίχνευση, τη διάγνωση και την αντιµετώπιση των ειδικών µαθησιακών δυσκολιών και ειδικότερα της δυσλεξίας. Αντίστοιχα, η έρευνα και το έργο της εστιάζουν στην υποστήριξη των µαθητών µε ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες µέσα στην τάξη και στην επιµόρφωση των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής. Οι εργασίες της έχουν δηµοσιευθεί σε διεθνή και ελληνικά επιστηµονικά περιοδικά. Είναι συγγραφέας του πολύ δηµοφιλούς βιβλίου Μαθησιακές ∆υσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη: Τι και Γιατί. Άλλα έργα της: ∆ιαφοροποιηµένη διδασκαλία (κείµενα – επιµέλεια, 2013) • Ειδική αγωγή (κείµενα – επιµέλεια, 2011).

Εκδόσεις Πεδίο

ΣΧΗΜΑ: 14 x 21 cm, ΣΕΛΙΔΕΣ: 320, ΕΞΩΦΥΛΛΟ: ΜΑΛΑΚΟ, ISBN: 978-960-546-925-2, ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 2017