Συχνά με ρωτούν: Mπορεί κάποιος να είναι δυσλεκτικός σε μία γλώσσα και να μην είναι σε άλλη;
Συζητώντας, μου αναφέρουν ότι συνάντησαν κάποιον που είχε δυσκολίες στην ανάγνωση και στην γραφή σε μία γλώσσα (συνήθως αγγλικά) αλλά δεν είχε παρόμοιες δυσκολίες σε άλλη γλώσσα (συνήθως μία με διαφανές σύστημα γραφής).
Μπορεί κάποιος να είναι δυσλεκτικός στα αγγλικά, αλλά όχι στην μητρική του γλώσσα;
Μπορεί με κάποιο τρόπο τα αγγλικά να προκαλούν δυσλεξία;
Υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη, ότι η δυσλεξία επηρεάζει μόνο τις γλωσσικές δεξιότητες. Στην πραγματικότητα όμως, οι δυσκολίες που παρατηρούμε όταν επεξεργαζόμαστε κείμενο, δεν είναι παρά μόνο η κορυφή του παγόβουνου των διαφοροποιήσεων στις γνωστικές λειτουργίες (μνήμη, ταχύτητα επεξεργασίας, φωνολογική επεξεργασία, ακολουθία κ.λ.π.)
Ο δυσλεκτικός εγκέφαλος, είναι απλά διαφορετικά δικτυωμένος
από τους περισσότερους τυπικούς εγκεφάλους.
Εάν κατανοήσουμε την δυσλεξία ως μια αναπτυξιακή γνωστική διαφοροποίηση, που επηρεάζει πολλούς τομείς της επεξεργασίας, αντί μια αποκλειστικά αναγνωστική δυσκολία, τότε καθίσταται σαφές ότι δεν μπορεί να εμφανίζεται και να εξαφανίζεται κάθε φορά που το άτομο χρησιμοποιεί άλλη γλώσσα.
Είναι γεγονός ότι το ίδιο άτομο επεξεργάζεται διαφορετικά μία γλώσσα από μία άλλη. Το αγγλικό κείμενο, είναι δυσκολότερα προσβάσιμο σε δυσλεκτικούς μαθητές, ενώ μια γλώσσα με ομαλότερη ορθογραφία (όπως τα Ιταλικά, ή τα Ισπανικά, ή τα Αραβικά) δημιουργεί λιγότερες δυσκολίες και μαθαίνεται πιο εύκολα.
Εάν όμως διερευνήσουμε βαθύτερα, θα ανακαλύψουμε ότι τα άτομα αυτά, είχαν πάντα δυσκολίες με την μνήμη, την οργάνωση, ή άλλα χαρακτηριστικά δυσλεξίας. Πιθανώς όμως, οι γνωστικές διαφοροποιήσεις έγιναν εμφανής όταν άρχισαν να μαθαίνουν μια δεύτερη γλώσσα για την οποία, οι στρατηγικές που χρησιμοποιούσαν μέχρι εκείνη την στιγμή δεν επαρκούσαν.
Δυσλεκτικά άτομα, είναι δυσλεκτικά σε όλη τους τη ζωή.
Η δυσλεξία δεν έρχεται ή φεύγει,
αλλά οι εκάστοτε καταστάσεις, ελαχιστοποιούν ή μεγεθύνουν τις δυσκολίες.
Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πως να εντοπίσετε ή να υποστηρίξετε νευροδιαφορετικούς μαθητές στο www.ELTwell.com
Το κείμενο έχει γράψει στα αγγλικά η Anne Margaret Smith
Απόδοση: Μηλιώνη Λία