Παρατήρηση στην διδασκαλία μουσικής
Παρατήρηση στην διδασκαλία μουσικής
Παρατηρούμε, κατανοούμε, αξιολογούμε τόσο τον μαθητή όσο και το δικό μας έργο

Παρατήρηση στην διδασκαλία μουσικής.
Θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε θέματα που αφορούν την διδασκαλία μουσικής σε μαθητές με μαθησιακή διαφορετικότητα, αρχίζοντας από την παρατήρηση που πρέπει να κάνει ο καθηγητής, βλέποντας ότι ο μαθητής του παρουσιάζει αδικαιολόγητες δυσκολίες στην διδασκαλία μουσικής, σε σχέση με συνομηλίκους του.

Εκμάθηση μουσικής
Εκμάθηση μουσικής

Παρατηρήστε λοιπόν τον μαθητή σας στο μάθημα της μουσικής και θα καταλάβετε πολλά για τον τρόπο που μαθαίνει και γιατί δυσκολεύεται.

Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο και γενικώς παραδεκτό, ότι για να οδηγήσουμε ένα μαθητή στην επιτυχία, πρέπει να αναπτύξουμε την αυτοεκτίμησή του.
Πολλοί από τους μαθητές που αντιμετωπίζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, έχουν ήδη υποστεί μείωση της αυτοεκτίμησής τους μέσα στο σχολικό περιβάλλον αλλά και στο σπίτι.

Ένας δάσκαλος λοιπόν μουσικής, που έχει το πλεονέκτημα να δουλεύει με έναν προς ένα μαθητή, έχει το πλεονέκτημα να χτίσει την αυτοεκτίμηση του παιδιού.

Τότε το παιδί θα μπορέσει να αναγνωρίσει θετικά στοιχεία στον εαυτό του και πραγματικά θα ανθίσει. Θα αρχίσει να αντιλαμβάνεται ότι η εικόνα που έχουν οι άλλοι για αυτόν, μπορεί να μην είναι πάντα σωστή. Θα προσπαθήσει πάση θυσία να αποδείξει ότι αξίζει και θα εντυπωσιάσει και ο ίδιος τον εαυτό του με αυτά που μπορεί να καταφέρει.

Παρατήρηση δασκάλου
Παρατήρηση δασκάλου
  • Ακούστε τον μαθητή
  • Ακούστε και μιλήστε με τους γονείς
  • Ακούστε και μιλήστε με άλλους εκπαιδευτικούς
  • Μιλήστε με τον μαθητή  και με άλλους και βρείτε τα δυνατά του σημεία
  • Κάντε μια λίστα από αυτά
Συζητήστε με τον μαθητή σας

Στην συζήτηση που κάνει ο καθηγητής με τον μαθητή, πρέπει να επιδιώξει να εκμαιεύσει απαντήσεις από τον μαθητή, έτσι ώστε να προτείνει ο ίδιος τρόπους που μπορεί να τον διευκολύνουν στην μαθησιακή διαδικασία. Έτσι θα μπορέσουν οι διάφορες προσαρμογές να αποδώσουν καλύτερα μια και θα είναι ζητούμενο του ίδιου του μαθητή.

ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ, ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΜΑΘΕ

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν υπάρχουν δύο μαθητές ίδιοι, και με την ίδια έννοια δεν υπάρχουν δύο δυσλεκτικοί μαθητές ίδιοι. Δεν μπορούν οι προσαρμογές που κάνουμε για έναν μαθητή να είναι κατάλληλες για όλους. Πρέπει να διαφοροποιούμε και να προσαρμόζουμε την διδασκαλία μας, ανάλογα με τον κάθε μαθητή. Αυτή είναι η μέθοδος που σταδιακά θα φέρει επιτυχία και αποτελέσματα.

Ρωτήστε τον μαθητή για να μάθετε τι τον διευκολύνει

  • Θέλει την παρτιτούρα σε μεγέθυνση;
  • Εάν πρέπει να εξασκηθεί με ένα χέρι κάθε φορά, με ποιο θέλει να αρχίσει πρώτα;
  • Εάν πρέπει να επαναλάβει κάτι πολλές φορές, τι είναι αυτό που θα κάνει πιο ενδιαφέρουσα την επανάληψη;
  • Θα παίξει από μνήμης ή από την παρτιτούρα;
  • Τι χρώμα χαρτιού προτιμά, μήπως το άσπρο χαρτί τον ενοχλεί και τον δυσκολεύει;
  • Με τι χρώμα προτιμά να σημειώνει πάνω στην παρτιτούρα
Αξιολογείστε την σχέση που έχετε με τον μαθητή σας
  • Σημειώστε ακόμη και το παραμικρό σχόλιο που μπορεί να έχει κάνει
  • Την γενική συμπεριφορά του.
  • Την ικανότητά του για προσοχή και το εάν κουράζεται εύκολα.
  • Τη διάθεσή του να σας δείξει τι έχει μάθει αλλά και σε τι εξασκήθηκε.

Ηχογράφηση μαθήματος

Ηχογράφηση μαθήματος
Ηχογράφηση μαθήματος

Παρατηρήσετε τα ακόλουθα:

  • Μήπως μιλούσατε πολύ;
  • Του δώσατε αρκετό χρόνο για να απαντήσει και να σχολιάσει με τον δικό του τρόπο;
  • Του δώσατε την ευκαιρία να κινητοποιήσει την φαντασία του, ή τον καθοδηγήσατε εσείς με την δική σας;
  • Τι ευκαιρίες του δώσατε για να χρησιμοποιήσει την δική του φαντασία;
  • Πως του δώσατε να καταλάβει ότι η γνώμη του μετράει για εσάς;
  • Πως τον βοηθήσατε να χτίσει την αυτοεκτίμησή του;
    Πως χρησιμοποιήσατε το δυνατά του σημεία;
  • Το μάθημα που κάνατε ήταν πολυαισθητηριακό;
  • Με ποια από τις αισθήσεις του ανταποκρίνεται καλύτερα;
  • Εάν κάτι κάνατε λάθος, πως μπορείτε να το διορθώσετε την επόμενη φορά;

ΚΡΙΤΙΚΗ
Είναι πολύ σημαντικό, όπως και σε κάθε άλλο μαθητή, να αναπτύξουμε και την κριτική του ικανότητα.

Πρέπει να τον βοηθάμε να αυτό-αξιολογηθεί, να καταλάβει σε τι ήταν καλός και σε τι δεν ήταν. Ανατρέξετε μαζί στα σημεία αδυναμίας, προτείνετε από κοινού τρόπους βελτίωσης.

Πιθανόν χωρίζοντας στόχους σε μικρότερα τμήματα, πιο εφικτά για να επιτύχει.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπερεκτιμούμε προσπάθειες ή να μην αξιολογούμε σωστά την πραγματικότητα, γιατί τότε οδηγούμε τον μαθητή μας σε λάθος συμπεράσματα.

Όταν θα παίξει μπροστά σε κοινό

Χειροκρότημα
Χειροκρότημα

Καλό είναι την πρώτη φορά να παίξει μαζί με κάποιον άλλον
Καλό είναι να παίζει δεύτερος ή τρίτος στην σειρά, ούτε πρώτος γιατί θα αγχωθεί φοβερά, αλλά ούτε και προς το τέλος γιατί η αναμονή θα τον κουράσει και θα τον στρεσσάρει.

Ένα χειροκρότημα μπορεί να αλλάξει όλη του την ζωή. 

Πηγές:  Instrumental Music for Dyslexics: A Teaching Handbook by Sheila Oglethorpe, Music and dyslexia, British Dyslexia Association
Απόδοση: Μηλιώνη Λία