Τι γίνετε όταν ένας ενήλικας δυσκολεύεται ιδιαίτερα σε κάποιους τομείς στον εργασιακό του χώρο;

Μπορεί να είχε την τύχη να έχει διαγνωστεί όταν ήταν ανήλικος και πήγαινε σχολείο, αλλά μπορεί και να μην ήταν τόσο τυχερός. Δεν είναι λίγοι οι ενήλικες που μετά από πολύ προσπάθεια αρχίζουν να δουλεύουν αλλά δυσκολεύονται. Μην νομίζετε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μόνο σχολικές δυσκολίες, εξακολουθούν και υπάρχουν, μπορεί να αλλάζουν μορφή και να μην βαθμολογούνται αλλά εξακολουθούν να κάνουν την ζωή δύσκολη και να καταρρακώνουν την αυτοεκτίμηση. Η Δυσλεξία υπάρχει και στον εργασιακό χώρο

Εργασιακή εξουθένωση

Εργασιακή εξουθένωση

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν δομές υποστήριξης ενηλίκων και κατά συνέπεια εργαζόμενων. Δυστυχώς στην Ελλάδα είμαστε πολύ πίσω. Υπάρχουν μόνο δύο διαγνωστικοί φορείς ενηλίκων σε όλη την Ελλάδα στους οποίους μπορεί να προσφύγει κάποιος ενήλικος που δεν είχε αξιολογηθεί στην σχολική του ζωή για μαθησιακές δυσκολίες.

Τι γίνεται λοιπόν, πως μπορεί κάποιος εργαζόμενος να εκτιμήσει εάν έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία που τον εμποδίζει να αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του;

Ερωτηματολόγιο δυσκολιών στην εργασία

Παρακάτω σας δίνουμε έναν ενδεικτικό πίνακα:

Δυσκολεύεστε να…..

A/A ΔΥΣΚΟΛΙΑ
ΑΝΑΓΝΩΣΗ
1 Να ακολουθήσετε γραπτές οδηγίες;
2 Να ακολουθήσετε τεχνικά εγχειρίδια;
3 Να καταλάβτε αμέσως την ουσία σε ένα έγγραφο ή μία αναφορά;
4 Να ανακαλέσετε τι έχετε διαβάσει;
ΓΡΑΦΗ
1 Γράφετε κάποια γράμματα καθρεπτικά π.χ ε,3
2 Μπερδεύετε την σειρά των γραμμάτων μέσα σε μία λέξη;
3 Κάνετε ορθογραφικά λάθη;
4 Κάνετε λάθη γραμματικής
5 Κάνετε λάθη στα σημεία στίξης
6 Να συμπληρώσετε φόρμες
7 Να αποδώσει γραπτά τις σκέψεις σας
8 Να γράφετε σημειώματα ή έγγραφα
9 Να γράφετε αναφορές
10 Να κρατάτε σημειώσεις ή πρακτικά συνεδριάσεων
ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
1 Να αντιγράφετε νούμερα
2 Να συντάσετε στήλες και πίνακες
3 Να κάνετε αριθμητικούς υπολογισμούς
ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ
1 Να παρακολουθήσετε μιά συζήτηση
2 Να συμμετάσχετε σε μιά συζήτηση ή συνεδρίαση
3 Να εκφράσετε ξεκάθαρα τις σκέψεις σας
ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ
1 Να ακολουθήσετε προφορικές οδηγίες
2 Να θυμάστε τηλεφωνικά νούμερα
3 Να θυμάστε μηνύματα
4 Να θυμάστε τα ραντεβού σας
5 Να συγκεντρώνεστε για μεγάλα χρονικά διαστήματα
ΟΠΤΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
1 Να εισάγετε δεδομένα στον υπολογιστή
2 Να αναλύσετε πολύπλοκα οπτικά δεδομένα (πίνακες, νούμερα, γραφήματα)
3 Να βρείτε τον δρόμο σας μέσα σε μεγάλα ή μπερδεμένα κτίρια
ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ
1 Να συμπληρώνετε ακολουθίες
2 Να ανατρέχετε σε φακέλλους
3 Να βρίσκετε κάτι στο λεξικό ή σε περιεχόμενα
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
1 Να προγραμματίζεται εργασίες που πρέπει να κάνετε
2 Να προλαβαίνετε καταληκτικές ημερομηνίες
3 Να κρατάτε τα έγγραφά σας τακτοποιημένα
4 Να εργάζεστε αποδοτικά

Συμπληρώνοντας τον, ανακαλύπτεται ότι δυσκολεύεστε σε πολλά από αυτά που αναφέρονται. Υπάρχουν δυσκολίες που δεν τις είχατε σκεφτεί;

 

Και τώρα τι κάνουμε;

  • Τι γίνετε τώρα; Που μπορείτε να κάνετε μιά επίσημη αξιολόγηση;
  • Τι θα σημαίνει αυτή αργότερα για την εργασία σας;
  • Τι υποχρεώσεις θα έχετε εσείς;
  • Τι υποχρεώσεις δημιουργεί στον εργοδότη σας η διάγνωση;
  • Πρέπει να του πείτε το πόρισμα της αξιολόγησης ή καλό είναι να το αποκρύψετε;

Αν θέλετε να κατεβάσετε τον πίνακα μπορείτε από  εδώ

Διαβάστε ακόμη Τι μπορεί να κάνει ο εργοδότης για να βοηθήσει τον υπάλληλό του

Απόδοση: Μηλιώνη Λία
Πηγή: Dyslexia: How to survive and suceed at work. Sylvia Moody