Γράφει η Κολαρά Πέπη Msc, Λογοθεραπεύτρια-Ειδική παιδαγωγός, Υπεύθυνη κέντρου Αγωγής Λόγου, Μάθησης & Αυτονομίας ΑΛΜΑ

Καλοκαίρι σημαίνει … διακοπές, ξενοιασιά, χαλάρωση και ξεκούραση! Το καλοκαίρι είναι εκείνο το χρονικό διάστημα όπου, μικροί και μεγάλοι, κάνουμε διακοπή(ες) από τις πολλαπλές δραστηριότητες που πλαισιώνουν την καθημερινότητά μας τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου. Είναι εκείνο το χρονικό διάστημα όπου «επαναφορτίζουμε τις μπαταρίες μας» ώστε, να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της νέας, σχολικής (και όχι μόνο) χρονιάς με θετική διάθεση κι ενέργεια.

Συχνά, ως γονείς αναρωτιόμαστε αν πρέπει να αξιοποιήσουμε μαθησιακά το μεγάλο διάστημα του καλοκαιριού ώστε τα παιδιά μας να μην μείνουν πίσω και δημιουργηθούν κενά που θα δυσκολέψει τη σχολική τους πορεία.

Πράγματι, κάθε διακοπή είναι αναμενόμενο να φέρει ένα πισωγύρισμα σε αυτά που ένας μαθητής έμαθε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Υπολογίζεται, μάλιστα, πως μπορεί να χαθεί ακόμη κι ένα 30% των γνώσεων που έχει κατακτήσει. Γι’ αυτόν τον λόγο, οι εκπαιδευτικοί, αφιερώνουν στο ξεκίνημα του σχολικού έτους ένα εύλογο χρονικό διάστημα σε επαναλήψεις ώστε να ζωντανέψουν την παλιά γνώση και να την επανασυνδέσουν με τη νέα. Για τους περισσότερους μαθητές, αυτό είναι αρκετό για να ανταποκριθούν στα σχολικά τους καθήκοντα χωρίς δυσκολίες.

Το πως, ο κάθε γονιός θα διαχειριστεί το διάστημα του καλοκαιριού, είναι ένα προσωπικό θέμα.  Πριν, όμως, πάρει τις αποφάσεις του για το αν το παιδί του πρέπει ή όχι να κάνει κάποια επιπρόσθετα μαθήματα, καλό είναι να συνυπολογίσει κάποιους παράγοντες που αφορούν τόσο την ηλικία όσο και το μαθησιακό επίπεδο του παιδιού του.

Για ένα παιδί που έχει κάποιο είδος μαθησιακής δυσκολίας το διάστημα των τριών μηνών είναι πολύ μεγάλο για να υπάρξει απόλυτη παύση από κάθε μαθησιακή διαδικασία. Ένα τόσο μεγάλο κενό θα δημιουργούσε, πιθανόν, περισσότερες αδυναμίες και θα υπήρχε ο κίνδυνος το παιδί να μην μπορέσει να βοηθηθεί ουσιαστικά από τα επαναληπτικά μαθήματα στο ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε επιβαρυντικό παράγοντα στο να μπορέσει να ακολουθήσει με άνεση και συνέπεια τις σχολικές υποχρεώσεις της επόμενης σχολικής χρονιάς.

Από την άλλη, ένα παιδί που έχει γερές βάσεις, εργάστηκε και ανταποκρίθηκε με αυτονομία και αποτελεσματικότητα στα σχολικά του καθήκοντα, μπορεί να υποστηρίξει ένα μεγαλύτερο κενό και να έχει μια πιο παρατεταμένη «μαθησιακή παύση» μέσα στο καλοκαίρι.

Άσχετα, όμως, από την πορεία που κάθε παιδί ακολούθησε, το καλοκαίρι είναι εκείνο το διάστημα που όλα τα παιδιά δικαιούνται μία παύση. Την ίδια παύση, όμως, δικαιούνται και οι γονείς. Το καλοκαίρι, αποτελεί εκείνο το διάστημα όπου όλα τα μέλη της οικογενείας έρχονται πιο κοντά, μπορούν να δυναμώσουν τις σχέσεις τους και χαλαρώνοντας γνωρίζουν καλύτερα ο ένας τον άλλον.

Εκτός, όμως, από αυτές τις μοναδικές απολαύσεις μας δίνεται και η ευκαιρία μέσα από ποικίλες καλοκαιρινές δραστηριότητες να εντάξουμε με τρόπο ευχάριστο και δημιουργικό αυτά που τα παιδιά μας έμαθαν στο σχολείο όλη τη χρονιά. Ενσωματώνοντας αυτές τις γνώσεις μέσα στην καθημερινότητα του καλοκαιριού, τα παιδιά μας κατανοούν πως αυτά που έμαθαν και οι δεξιότητες που απέκτησαν δε συνδέονται μόνο με τις σχολικές του υποχρεώσεις. Συνειδητοποιούν ότι το γράψιμο, το διάβασμα ή ακόμη και τα μαθηματικά βρίσκονται σε πολλές πτυχές της καθημερινής μας ζωής και με αυτόν τον τρόπο δυναμώνουν τα κίνητρα τους για μάθηση.  Υπάρχει καλύτερο μάθημα από αυτό;

Με αυτές τις σκέψεις σας εύχομαι Καλό Καλοκαίρι και σας προσκαλώ να δείτε τις «ΠαχνιδοΠροτάσεις μου για το Καλοκαίρι»!

«ΠαχνιδοΠροτάσεις για το Καλοκαίρι»:

Για παιδιά Νηπιαγωγείου:

Για παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου:

Πηγή: kidotmou.gr

Κάντε like και εγγραφή στο κανάλι του Α.Λ.Μ.Α για να λαμβάνετε ενημερώσεις βίντεο που θα ανεβαίνουν πολύ συχνά.

Κάντε εγγραφή στο newsletter, για να σας κρατάμε ενήμερους με πολλά πολλά ενδιαφέροντα νέα, σεβόμενοι πάντα την ιδιωτικότητά σας και τις αρχές του GDPR.

Εγγραφή στο Newsletter

 

Related Posts